Turystyka uzdrowiskowa to rozwojowy segment gospodarki turystycznej w Polsce. Z roku na rok przybywa nowych obiektów spa, ponieważ turyści coraz chętniej chcą na wakacjach nie tylko odpoczywać, lecz także zregenerować sobie ciało i duszę przez zabiegi wpływające na zmysły. W tym artykule scharakteryzujemy rynek turystyki uzdrowiskowej.
Jak wygląda rynek turystyki uzdrowiskowej?
Rynek turystyczny może być analizowany przez pryzmat poszczególnych branż (hotelarski, transportowy, biur podróży itp.), wymagań segmentacyjnych czy motywów uprawiania turystyki. W praktyce każdy właściciel mający działające przedsiębiorstwo w branży turystycznej musi dokonać odpowiedniego podziału według indywidualnie dobranych kryteriów.
W celu odpowiedniego rozpoznania każdy rodzaj rynku można opisać, wskazując, jakie występują na danym rynku przedmioty wymiany i warunki wejścia na rynek turystyczny. Tak jak wspominaliśmy, rynek turystyczny składa się z kilku mniejszych rynków. Jednym z nich jest rynek turystyki uzdrowiskowej. Rynek ten bazuje na klientach, którzy chcą zaspokoić nie tylko sam wyjazd turystyczny, lecz także wpłynąć na swoje zdrowie i kondycję psychofizyczną. Rynek turystyki uzdrowiskowej cechuje się szczególną działalnością, która jest oparta na hotelach spa i Wellness.
Zdarza się, że takie obiekty mają także charakter Business. W rezultacie mają one narzędzia, aby zorganizować klientowi np. konferencje (Beskidy). Turystykę uzdrowiskową należy traktować jako szczególną formę turystyki, gdzie dużą rolę odrywa hotelarstwo. Specjaliści wskazują, że taki rynek jest bardzo mocno związany z branżą medyczną, poprzez oferowanie lecznictwa uzdrowiskowego. Gdzie można w Polsce znaleźć takie Hotele? Sudety są przykładowym regionem niezwykle atrakcyjnym pod kątem prowadzenia hotelu spa. Szczególny charakter turystyki uzdrowiskowej wynika, także z motywu wyjazdów. Główny odbiorcy takich usług jadą do miejscowości uznawanej za uzdrowisko, aby skorzystać z usług przedsiębiorstwa uzdrowiskowego.