Usługi spa na stałe zostały wprowadzone do branży hotelarskiej. Do takiej sytuacji przyczynił się duży popyt gości hotelowych. Obecnie czołowe hotele oferujące usługi z zakresu spa i Wellness mogą liczyć na większe przychody. W tym artykule prezentujemy teoretyczne ujęcie usług spa w hotelarskie.
Hotelowe spa – ujęcie teoretyczne
Literatura wymienia różne podejścia określające termin spa. Najczęściej specjaliści tłumaczą „Sanus Per Aquam”, co oznacza „zdrowie dzięki wodzie”. Na polskim rynku hotelarskim spa przyjmuje formę zabiegów z wykorzystaniem wody mineralnej, morskiej oraz słodkiej, zawierającej algi morskie. Cała filozofia spa jest ściśle związania z podróżowaniem turystów do uzdrawiających wód, które pozwalają odzyskać siły witalne, równowagę oraz spokój ducha. Czasami termin spa jest powiązany z innymi terminami tj. wodolecznictwo czy balneoterapia. Inni specjaliści zaś uważają, że pochodzenie terminu spa wiąże się z miasteczkiem Spa w Belgii, słynącego z leczniczych źródeł.
Współcześnie, usługi w ramach spa to zabiegi ukierunkowane na organizm, przy wykorzystaniu wody we wszystkich jej przejawach. Chodzi tutaj o pielęgnacje w formie okładów z wodorostów, soli i peelingów oraz łaźni termalnych. Okazuje się, że SPA nie jest tylko pielęgnacyjną procedurą, lecz całym procesem mającym na celu poprawę i regenerację całego organizmu. Pisząc cały organizm, chodzi tutaj również o zdrowie psychiczne. Hotelowe spa przykładowo działa przez skórę, wykorzystując przeróżne składniki, usuwając toksyny oraz poprawiając samopoczucie i witalność.
W naszym artykule można zauważyć, że stosujemy hasło „spa i Wellness”. Termin Wellness stosuje na przykład hotel z salą konferencyjną, który zapewnia warunki, które sprzyjają dobremu samopoczuciu. Po raz pierwszy oba terminy, czyli zarówno spa, jak i Wellness zostały połączone przez dr Halberta Dunna, który po raz pierwszy je połączył w 1959 roku. Doktor Halberta Dunna twierdził, że ciało i umysł powinny pozostać w równowadze, a więc działanie na organizm musi być kompleksowe.